onsdag 4. november 2009

Privatliv?

Nå har vi endelig muligheten til å se hvor mye naboen, søsteren eller kjæresten din tjener. Men hva skal vi med den kunnskapen egentlig? Personlig interesserer det meg meget lite hvor mye mine venner tjener.

Med moderniseringen har vi mistet en viktig bit av privatlivet. Hvis du ønsker å spionere på noen du kjenner, kan du ved hjelp av nettet finne ut ganske mye. Har du sett på "Tore på sporet"? Han kan gjøre det, som bare for noen få år siden virket helt umulig. Nemlig å spore opp mennesker og grave opp ukjente røtter.
Mange blir overrasket over hvor mye informasjon som faktisk ligger om dem på nettet. Man kan finne ut hvor du bor, ditt mobil nummer, hvor mye du tjener, etc...

Tenk over dette: Er dette informasjon som du ønsker at fremmede skal ha om deg?

3 kommentarer:

  1. Dette har eg tenkt mange på mange gongar sjølv... Eg synes det er skummelt at ein kan finna så mykje informasjon om enkeltmenneske på nettet. Søker du på navnet ditt eller mitt, kjem det jammen meg opp ganske mykje informasjon.
    Bra innlegg, Maria! Fortsett blogginga!

    SvarSlett
  2. Er det skattelistene eller Gule Sider du er imot? Selv er jeg veldig ambivalent i forhold til skattelistene. De kan nok ha en funksjon i samfunnsdebatten, men mye informasjon om lønninger etc. er strengt tatt ingen annens sak.

    SvarSlett
  3. Er nok skattelistene jeg missliker. Gule Sider er gode greier. Ønsker man å ikke stå i telefonkatalogen, kan man jo kjøpe hemmelig nr.
    Det er vanskeligere å reservere seg fra skattelistene.

    SvarSlett