onsdag 14. oktober 2009

"Mat, himmelske mat"

Viste du at...

.. du kan påvirke din levealder?



England har gjort det igjen! University of Oxford har gjort en oppfattende undersøkelse på dette temaet. De hr fulgt 19 000 offentligansatte menn i 38 år.

"Vi har vist at de kan forvente å leve til de blir 74 år, mens de som verken røyker, har høyt blodtrykk eller høyt kolesterolnivå kan forvente å leve til de blir 83", sier Dr. Robert Clarke fra Clinical Trial Service Unit (CTSU), University of Oxford, som står bak undersøkelsen, ifølge en pressemelding.
Du får altså leve 9år lenger, hvis du har et sunt kosthold og en sunn livsstil. På forskning.no fortelles det at det faktisk kan være snakk om 10-15år.

Selv om fokuset i denne undersøkelsen er på menn, sier British Heart Foundation at resultatene også gjelder kvinner.

Nå må jeg presisere at livet ikke er forutsigbart. Vi vet ikke når det kommer til å ta slutt. Uansett tror jeg at man tjener mye på en sunn livsstil. Nå snakker jeg ikke om selvpining eller total avholdenhet fra alt som er usunt. Det kan være noe så enkelt som å bytte brødtype eller lage seg fruktsalat istedenfor is. Hvis du røyker, vil jeg på det sterkeste anbefalle deg å slutte. Da sparer du både tid, penger og kroppen din for unødvendige påkjenninger.

2 kommentarer:

  1. Oi det var interesant! Da skal jeg sørge å spise godt, og ta vare på kroppen, spise sunt, og trene.

    SvarSlett
  2. Dette var dårlig nyheter. Jeg elsker maten

    SvarSlett