lørdag 24. oktober 2009

..men likevel SÅ viktig.


Uansett hva man syns om trafikkreglene i Norge, kan man konkludere med at trafikksikkerhet er viktig. Visste du at 1300 liv ville sannsynligvis vært berget hvis alle hadde brukt bilbelte fra påbudet ble innført i 1975. 1300 personen! Det er mange, altfor mange! Også bare fordi de ikke bruker bilbelte. På noen få sekunder (den tiden det tar å feste bilbeltet) ville de ha reddet sitt liv. Det er rart å tenke på. Hvis det å ta på seg bilbelte kan redde ditt liv, hvorfor la være?
Jeg tror vi rett og slett ikke skjønner alvoret i det. Selv om du stoler på din egen kjøring, må du huske på at du ikke er alene på veien. Mest sannsynlig møter du flere biler. Stoler du på at de kjører anstendig?
Enn hvis noe går galt og de mister kontrollen? Hva skal man gjøre da? Tenk hvis bilbeltet kunne ha reddet ditt liv. Ville det ikke være verd å ta det på seg?
Ha dette med i tankene neste gang du kjører bil, enten du skal på langtur eller bare rett på butikken.

10 kommentarer:

  1. Blitt inspirert av den ubeskrivelige turen hjem fra Bergen?

    SvarSlett
  2. Var en tankevekkende tur ja.

    SvarSlett
  3. Ingen får kjøre med meg uten bilbelte, nei!

    SvarSlett
  4. Jeg kjører aldri uten bilbelte. Og jeg kjefter på de som ikke bruker det!

    SvarSlett
  5. Ein tankevekkende film:
    http://www.youtube.com/watch?v=AEcFy7tFhto

    SvarSlett
  6. forferdelig film! Det verste er at det ikke bare er en film, sånt skjer i virkeligheten..

    SvarSlett
  7. Fikk litt inspirasjon til å blogge om trafikksikkerhet etter gårsdagens fantastisk komfortable biltur!

    Uansett kva den enkelte måtte meine om kontroll, så har man ikkje kontroll når man ligger i 170-180 km/t. Forferdelig mange på norske veier som overvurderer sin egen kjøredyktighet og dette sett i sammenheng med at hovedårsaken til dødsulykkene er høg fart, bør det få folk til å roe seg på gasspedalen.

    Ja til holdningskampanjer i trafikken (advarselsskilt, reklamekampanjer, filmer, osv.)!

    SvarSlett
  8. Har kjørt Audi snart i ti år og aldri kjørt en meter uten panikkstroppen på !
    Kanskje jeg ikke er Svensk Audi sjåfør :-))

    Den mest vrøvlte VG artikkel jeg har sett, men hensikten med å få alle til å bruke belte er ok den !

    SvarSlett
  9. Klart belte redder liv! Jeg gir klar beskjed til alle som sitter på med meg at de må ha på seg beltet.

    At det faktum at man kjører Audi har noen innvirkning på hvorvidt man bruker belte eller ikke, er noe vrøvl. At man har større sjanse for å være innlbandet i en trafikkulykke når man har spist poteter i forkant av bilturen (enten som fører eller passasjer) virker på meg som mer sannsynlig.

    SvarSlett
  10. Svært hårreisene å lese at folk som ikke bruker bilbelte fortsatt eksisterer.

    Trodde det var en rase som døde ut på midten av 90-tallet - forhåpentligvis gjennom å bli litt klokere, og faktisk bruke beltet, framfor gjennom ulykke hvor mangel på dette er medvirkende årsak, vel å merke.

    Sitter jeg i baksetet, nekter jeg å sette meg i midten, med mindre det er trepunktsbelte og hodestøtte der. Er det ikke plass, får man heller kjøre to turer. Topunktsbelte er helt enkelt ikke godt nok.

    http://www.youtube.com/watch?v=KU5Jmgw_Sns

    Om man ser litt nøye etter, så ser man at jenta i baksetet på bilen som forårsaker ulykken har valgt å ha på seg topunktsbeltet i midten, framfor et av trepunktsbeltene som finnes på hver side av baksetet, mest sannsynlig for å kunne se bedre framover.

    …og jeg holdt forresten på å glemme: Ta innover hovedbudskapet med filmen også, når du først ser på.

    SvarSlett